Begin
Bio
Duurzaam
Motor
Muziek
Computers
Werk
Meer

Sinds 1989 rijd ik motor. Ik durf zelfs te stellen dat ik mijn vrouw te danken heb aan mijn motor. Een ritje achterop op een zwoele zomeravond naar het strand was voldoende om de vonk goed over te laten slaan.

Mijn eerste motor was een Suzuki GS 450 L (een choppertje). Daar heb ik enkele jaren vrolijk op rondgetuft en heb ik drie vakanties op gereden (waarvan 1 met volledige bepakking en Carolien).

Yamaha TR.1 op de motortrailer na verkoopSinds 1994 heb ik een tweedehands Yamaha TR.1 (vergelijkbaar met de XV1000, maar dan een rechtop-motor, geen chopper). Het begon niet zo best: na een maand of 8 reed ik mijn blok aan puin (lagers versleten). Geld terug van de dealer kon ik wel vergeten, dus ik moest ruim 2000,- op tafel leggen voor een ander blok (die XV1000 blokken met kettingaandrijving schijnen erg gewild te zijn voor zelfbouw choppers). Vervolgens gleed ik uit over een plas olie, de schade was gelukkig gering: een verbogen stuur en pedaal en wat krasjes op de koffer (de highway steps beschermden het blok). Ik zelf kwam er met de schrik vanaf: mijn eerste schuiver! Sinds 2008 is mijn motor officieel oud: ik hoef er geen wegenbelasting meer voor te betalen. Scheelt toch weer zo'n 50 euro per jaar...

Na vele jaren kreeg mijn motor wat meer kuren en ging ik op zoek naar onderdelen. In Duitsland is veel te vinden, maar voor grotere zaken is dat toch lastiger. Ik kwam toen een advertentie tegen van iemand die stopte met motorrijden en twee TR1 motoren wilde verkopen. Een van de twee was nog goed, de andere had al heel lang niet meer gereden. Ik ging er 1 ophalen en kreeg toen de tweede gratis mee. Daarvan heb ik 1 motor gemaakt die mijn nog vele jaren trouw heeft vervoerd. Een van de problemen van de TR1 is echter de accu en ik had regelmatig problemen met starten. Toen ik verder en meer ging rijden, werd het te lastig dat hij regelmatig niet wilde starten. Tijd voor een andere.

Vanaf de geboorte van mijn twee zoons Bas (1995) en Jaro (1997) reed ik niet veel motor meer (ik fietste toen naar mijn werk).

BMW R 1200 RTIn 2014, na lang nadenken, heb ik op een veiling voor net 4000 euro een oude politie motor gekocht, een BMW R 1200 RT (model 2010). Flink wat werk gehad om de overbodige politie rommel er af te halen, maar erg veel geïnvesteerd in onderdelen heb ik niet. Wel een dure eerste beurt, door een BMW dealer, maar daarna was hij perfect. Net op tijd voor mijn rondje Dolomieten en de Passo Stelvio in juli van dat jaar. En aangezien 2014 het warmste jaar ooit was en ik de smaak flink te pakken had, heb ik bijna net zoveel kilometers in 1 jaar gereden als in de beginjaren toen ik nog elke dag op de motor naar mijn werk reed.

Kawazuki ledenIeder jaar ga ik mee met Kawazuki, een groep met voornamelijk (ex-)collega's. In het voorjaar toeren we 1 dag in Nederland, in het najaar gaan we een lang weekend naar Duitsland of België en vlak voor de zomervakantie gaan we een weekje naar Duitsland. Lekker luxe (hotel, volpension, vaak een sauna of zwembad en in ieder geval een bar), speciaal voor de wat oudere motorrijder, al gaan er ook regelmatig "jonkies" mee.

Wil je meer lezen over motorrijden, kijk dan bij Meer.